
Aanbod deelfietsen breidt fors uit in West-Vlaanderen
575 extra deelfietsen aan 66 Hoppinpunten in vervoerregio’s Brugge, Midwest en Westhoek
Vanaf half augustus verschijnen er deelfietsen aan 66 Hoppinpunten in de vervoerregio’s Brugge, Midwest en Westhoek. De Vlaamse aanbieder Hoppy staat in voor de uitrol. Voor deze uitrol krijgt de vervoerregio sterke ondersteuning van streekintercommunale WVI. Het aanbieden van deelfietsen aan Hoppinpunten past binnen Hoppin, de toekomstgerichte Vlaamse visie op mobiliteit die de modal shift faciliteert.
Het was al langer aangekondigd, maar vanaf half augustus 2025 zullen de deelfietsen ook effectief beschikbaar zijn in vervoerregio’s Westhoek, Midwest en brugge. Van de 575 fietsen zijn er 445 elektrische exemplaren. De vervoerregio’s Brugge en Westhoek kozen ervoor om volledig elektrisch te gaan. In de regio Midwest zullen naast elektrische fietsen ook gewone fietsen aangeboden worden. Het tarief voor de eindgebruiker is zeer voordelig. Een half uur gebruik kost een halve euro. Een maandabonnement kost 5 euro voor 1u fietsen per dag en 2u pauzeren.
“Vanuit Vlaanderen ondersteunen we de uitrol van deelsystemen in de vervoerregio’s. Deelmobiliteit speelt een sleutelrol in Hoppin”, zegt Annick De Ridder, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. “Ik moedig iedereen aan om van het aanbod te proeven. Fietsdelen zit duidelijk in de lift volgens het recente Onderzoek Verplaatsingsgedrag van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Deze fietsen zijn een aanvulling op het openbaar vervoer en handig voor de last mile. Daarnaast zijn ze voor korte ritten een goed alternatief voor de wagen.”
“We kiezen er doelbewust voor om vooral elektrische fietsen aan te bieden. Uit de eerste deelfietsprojecten in de Westhoek hebben we geleerd dat deelfietsen in landelijke regio’s vaak gebruikt worden om langere afstanden te overbruggen. Een elektrische fiets komt dan beter tot zijn recht”, aldus Koen Meersseman, politiek voorzitter van de vervoerregio Westhoek.
Eén systeem in drie regio’s
Voor de gezamenlijke uitrol werkten de vervoerregio’s samen met streekintercommunale WVI, die een raamovereenkomst uitwerkte en aanbesteedde. Zo ontstaat er één gebruiksvriendelijk systeem over de regiogrenzen heen.
“WVI is al jarenlang een betrouwbare mobiliteitspartner voor onze gemeenten. Door samen te werken kunnen we het aanbod beter op elkaar afstemmen en gebruiksgemak garanderen”, zegt Dirk De fauw, politiek voorzitter van de vervoerregio Brugge.
"Dankzij deze gezamenlijke uitrol van deelfietsen over drie vervoerregio’s heen, tonen we hoe intergemeentelijke samenwerking een concrete meerwaarde biedt voor duurzame mobiliteit”, vult Geert Sanders, algemeen directeur van WVI, aan. “Door de krachten te bundelen zorgen we voor schaalvoordelen, gebruiksgemak en een regionaal afgestemd aanbod waar zowel pendelaars als inwoners van profiteren."

Zo werkt het
Download de Hoppy-app en selecteer een vrije fiets in je buurt. Scan de QR-code op het stuur om je rit te starten. Aan het einde van je rit sluit je die af in een van de 66 parkeerzones. Je neemt een foto als bewijs van correcte plaatsing. De zones zijn duidelijk aangeduid in de app en op het terrein. Je betaalt per rit (€0,50 voor een halfuur) of kiest voor een abonnement van slechts €5 per maand voor 1u fietsen per dag en 2u pauzeren. Je kan je rit ook vooraf reserveren.
Over Hoppy
Na een zorgvuldige selectieprocedure werd Hoppy gekozen voor de exploitatie van het nieuwe deelfietsensysteem. Hoppy is een Belgische aanbieder van gedeelde mobiliteit. Sinds de oprichting in 2019 is Hoppy sterk gegroeid, ook buiten de landsgrenzen heen. Intussen is het bedrijf actief in onder andere Spanje en Griekenland, en biedt het zowel deelfietsen als deelsteps aan. Ondanks deze internationale uitbreiding blijft Hoppy stevig verankerd in België.
“We zijn bijzonder trots dat we opnieuw mogen uitbreiden in eigen land”, zegt Kenny Vercruysse, CEO van Hoppy. “We zijn vandaag al actief in de vervoerregio’s Dender, Vlaamse Ardennen en de Kempen. Dat we nu ook in Midwest, Westhoek en Brugge van start gaan, vormt voor ons een mooie aanvulling en versterkt het regionale karakter van het systeem.”
Regionale aanpak voor duurzame mobiliteit
Sinds 2019 zijn de Vlaamse steden en gemeenten opgedeeld in 15 vervoerregio’s om mobiliteitsuitdagingen over de gemeentegrenzen aan te pakken. Binnen deze regio’s werken lokale besturen aan mobiliteitsoplossingen op maat samen met het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, het Agentschap Wegen en Verkeer, vervoermaatschappij De Lijn en andere overheden. Alle vervoerregio’s hebben een Regionaal Mobiliteitsplan goedgekeurd dat de mobiliteitsstrategie voor de komende tien jaar vastlegt. Die mobiliteitsplannen steunen vier vervoerslagen (treinnet, kernnet, aanvullend net en vervoer op maat) met daarin ook een belangrijke rol voor deelmobiliteit.
Hoppin: een initiatief van de Vlaamse overheid
Met Hoppin zet Vlaanderen in op de overstap van de wagen naar duurzamere vervoermiddelen zoals fietsen, openbaar vervoer en deelmobiliteit. Via investeringen in veilige infrastructuur en Hoppinpunten wil de overheid bijdragen aan een betere bereikbaarheid en een leefbaardere omgeving.
Meer info?
Meer informatie over de verschillende vervoerregio’s vind je op
Meer informatie over basisbereikbaarheid en Hoppin vind je op www.vlaanderen.be/basisbereikbaarheid en www.hoppin.be.
Meer informatie over Hoppy vind je op https://behoppy.eu/nl

Tags

Blijf op de hoogte
van toekomstige projecten
Wil je als eerste geïnformeerd worden bij een nieuw project in jouw
gemeente of regio. Schrijf je in op onze wachtlijst!