Meldpunt klokkenluiders

Alle lokale besturen dienen een klokkenluidersmeldpunt te hebben voor de medewerkers en andere personen die met het lokaal bestuur samenwerken. Dat is het gevolg van een nieuw Vlaams decreet op basis van een Europese Richtlijn. Het is daarbij de bedoeling om de klokkenluider meer bescherming te bieden.

Personen die een werkrelatie hebben met WVI, maar geen personeelslid zijn (bv. bestuurders, consultants, leveranciers, sollicitanten… ) kunnen zich rechtstreeks wenden tot het externe meldpunt.

Het meldkanaal voor klokkenluiders is niet bedoeld voor externen, bijvoorbeeld burgers met een klacht over de handelingen of werking van WVI.

 

Intern meldpunt

Algemeen directeur Geert Sanders is als hoofd van het personeel, overeenkomstig het Bestuursdecreet, het intern meldpunt.

Hij is te bereiken via: meldpunt [at] wvi.be

Kan de inbreuk doeltreffend intern worden behandeld? En is de klokkenluider van mening dat er geen risico op represailles bestaat? Dan wordt de melding bij voorkeur intern gemaakt.

 

Extern meldpunt

Kan je niet bij het interne meldpunt terecht, dan kan je terecht bij het externe meldpunt de Vlaamse Ombudsdienst. Je kan de Vlaamse Ombudsdienst bereiken via:

  • Vlaamse Ombudsdienst, Leuvenseweg 86, 1000 Brussel
  • 02 552 48 48
  • klokkenluiden [at] vlaamseombudsdienst.be

 

Wat is een klokkenluider?

Klokkenluiders zijn personen die in het kader van een werkrelatie inbreuken vaststellen en die inbreuken melden. Dit kunnen personeelsleden zijn, maar ook andere personen die met WVI samenwerken, zoals bijvoorbeeld interims, consultants, leveranciers, voormalig werknemers, … Ook anonieme meldingen worden beschermd onder het decreet en het klokkenluiderssysteem.

 

Welke inbreuken kan je melden?

Het Bestuursdecreet definieert het begrip ‘inbreuk’ als een handeling of nalatigheid die onrechtmatig is of het doel of de toepassing van de regelgeving ondermijnt.

Een klokkenluidersmelding kan dus gaan over inbreuk op een regelgeving die op het lokale bestuur van toepassing is, die zich feitelijk of mogelijk al heeft voorgedaan of die zeer waarschijnlijk zal plaatsvinden.

 

Welke bescherming en garanties zijn er?

De procedures en systemen die gebruikt worden om meldingen te ontvangen en op te volgen, bieden de nodige garanties inzake de vertrouwelijkheid, anonimiteit en kwaliteit van de behandeling.

De nieuwe regeling voorziet een verbod op represailles. De definitie van represailles is ruim omschreven. Denk bijvoorbeeld aan represailles in het kader van negatieve beoordelingen, schorsing of ontslag, maar ook bij verandering van taken, financiële sancties, of reputatieschade. De bescherming tegen represailles is onbeperkt in tijd.

 

Hoe verloopt de procedure?

De invulling van het meldkanaal ligt formeel vast:

  • Klokkenluiders kunnen meldingen schriftelijk (mail en brief), telefonisch of tijdens een fysieke ontmoeting bezorgen. De melder heeft hierbij recht op een verslag.
  • Binnen de 7 kalenderdagen dient de melder een ontvangstmelding te krijgen, binnen de 3 maanden de feedback.
  • Het Bestuursdecreet en GDPR bepalen duidelijk aan welke gegevens over de melding mogen of moeten geregistreerd worden en geeft richtlijnen over de bewaring.

 

Welke wetgeving is van toepassing?

De Europese Klokkenluidersrichtlijn wil mensen die overtredingen en misbruiken aanklagen beschermen tegen de negatieve gevolgen van de melding. De Vlaamse Overheid heeft de Europese richtlijnen omgezet naar regelgeving met een Decreet Bestuursdecreet (vlaanderen.be) dat van toepassing is voor de Vlaamse overheid en de lokale besturen. Het decreet werd op 16 november 2022 goedgekeurd in het Vlaamse parlement en treedt in werking op 11 december 2022. Het is eveneens van toepassing op intergemeentelijke samenwerkingsverbanden zoals WVI.