19/09/2025

Vervoerregio Midwest rolt 260 deelfietsen uit op 32 locaties

Vervoerregio Midwest lanceert een nieuw netwerk van gewone en elektrische deelfietsen. Sinds begin september staan 260 deelfietsen van Hoppy verspreid over 32 Hoppinpunten in 15 gemeenten. Voor deze uitrol krijgt de vervoerregio sterke ondersteuning van intercommunale WVI. Deze deelfietsen passen volledig binnen Hoppin, de toekomstgerichte Vlaamse visie op mobiliteit die de modal shift faciliteert.

Met dit nieuwe netwerk zetten we een belangrijke stap naar vlottere en duurzamere mobiliteit in Midwest,”, zegt Denis Fraeyman, voorzitter van vervoerregio Midwest en burgemeester van Pittem. “Het systeem maakt onze regio beter bereikbaar en biedt inwoners, bezoekers en pendelaars een betaalbaar, flexibel en milieuvriendelijk alternatief voor de wagen.” 

“Vandaag gebeurt al 18,5% van alle verplaatsingen in Vlaanderen met de (elektrische) fiets“, zegt Annick De Ridder, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. “Daarmee staan we op de tweede plek in Europa. Dat toont hoe sterk de fiets aan belang wint. Met dit nieuwe netwerk van deelfietsen spelen we daarop in: we geven mensen nog meer keuze en gemak om hun verplaatsingen flexibel te organiseren. Hoe ruimer het aanbod, hoe vanzelfsprekender de fiets wordt.”

Deelfietsen in 15 gemeenten
Het systeem werkt volgens het back-to-many-principe: je leent een fiets op één locatie en kan die zonder meerkost achterlaten op een ander Hoppinpunt in de regio. Zo wordt fietsen een flexibel en duurzaam alternatief voor korte verplaatsingen of de laatste kilometers van een langer traject.

De deelfietsen zijn beschikbaar in Ardooie, Hooglede, Ingelmunster, Izegem, Ledegem, Lichtervelde, Moorslede, Oostrozebeke, Pittem, Roeselare, Staden, Tielt, Torhout, Wielsbeke en Wingene. Gebruikers kunnen hun fiets meenemen naar een andere gemeente en daar achterlaten in een Hoppy-parkeerzone. Ook een tijdelijke pauze is mogelijk, handig voor wie gaat winkelen of een tussenstop maakt. 

Voor Roeselare en de brede regio is dit een echte meerwaarde”, benadrukt Piet Delrue, schepen van Mobiliteit van Roeselare. “Dankzij de gewone en elektrische deelfietsen kunnen mensen zich makkelijk verplaatsen, zowel binnen het stadscentrum als naar de verschillende wijken en deelgemeenten. Zo kan je een fiets oppikken aan het station en hem hier, aan het kerkplein van Rumbeke, achterlaten. Eenvoudig, flexibel en duurzaam – precies wat we nodig hebben om meer mensen op de fiets te krijgen.

Hoe werkt Hoppy?
Download de Hoppy-app en selecteer een vrije fiets in je buurt. Scan de QR-code op het stuur om je rit te starten. Aan het einde van je rit sluit je die af in een van de Hoppy-parkeerzones. Je neemt een foto als bewijs van correcte plaatsing. De zones zijn duidelijk aangeduid in de app en op het terrein. Je betaalt per rit (€0,50 voor een halfuur) of kiest voor een abonnement van slechts €5 per maand. Tijdens je rit kan je de fiets tijdelijk pauzeren. Je kan je rit ook vooraf reserveren.

We zijn trots dat we met Hoppy in de vervoerregio Midwest kunnen starten”, zegt Hélène De Meester, Communication Manager bij Hoppy. “Dankzij de elektrische deelfietsen bieden we een betrouwbaar en gebruiksvriendelijk systeem dat perfect aansluit bij de dagelijkse mobiliteitsnoden van de inwoners.

Eén systeem in drie vervoerregio’s
De uitrol van de deelfietsen in Midwest maakt deel uit van een gezamenlijke aanpak met de vervoerregio’s Brugge en Westhoek. Samen bieden de drie regio’s 575 fietsen aan, verspreid over 66 Hoppinpunten. 

Als penhouder begeleiden we de gemeenten van A tot Z in dit project”, zegt Ann Tack, codirecteur van WVI. “Door samen te werken en met één aanbieder te werken, zorgen we voor gebruiksgemak, schaalvoordelen en een uniform systeem over de regiogrenzen heen.

De Vlaamse overheid ondersteunt de uitrol van deelmobiliteit binnen de 15 vervoerregio’s. Elke regio duidt een penhouder aan die de aanbesteding organiseert en een aanbieder selecteert. Voor Midwest nam WVI die rol op zich. In juni werd Hoppy geselecteerd als aanbieder. 

WVI volgt ook de budgetten voor deelmobiliteit nauwlettend op. Omdat de deelwagens steeds vaker gebruikt worden, dalen de ondersteuningskosten voor de aanbieder. Het vrijgekomen budget wordt opnieuw geïnvesteerd in uitbreiding. Zo komen er in Midwest 55 extra deelfietsen, verspreid over 9 gemeenten, en 14 bijkomende deelwagens. De nieuwe fietsen worden begin november geplaatst, de deelwagens volgen vanaf januari 2026.

Hoppin
Met Hoppin stimuleert Vlaanderen de modal shift: de overstap van de wagen als belangrijkste vervoermiddel naar meer duurzame mobiliteit zoals stappen, fietsen, deelmobiliteit en openbaar vervoer, of een combinatie daarvan. Vlaanderen investeert daarom onder andere in deelmobiliteit, in veilige (fiets)infrastructuur en in Hoppinpunten. Dat zijn vervoerknooppunten waar trein, bus, tram, flexvervoer en deelsystemen samenkomen. Ze zijn herkenbaar aan de paarsgroene Hoppinzuil en maken het makkelijker om vlot van het ene naar het andere vervoermiddel over te stappen.

e-zine

Blijf op de hoogte
van toekomstige projecten

Wil je als eerste geïnformeerd worden bij een nieuw project in jouw

gemeente of regio. Schrijf je in op onze wachtlijst!