Rondetafelconferentie CRAB en gemeentelijk adressenbeheer op 25 mei 2011

Rondetafelconferentie CRAB en gemeentelijk adressenbeheer op 25 mei 2011
18.04.11

Wvi  en het AGIV (Agentschap voor Geografische Informatie Vlaanderen) organiseren op 25 mei 2011 een infovoormiddag over het CRAB-decreet en de impact op het gemeentelijk adressenbeheer. Ook de dienst Datawarehousing van de Provincie komt zijn visie op de adressenproblematiek toelichten.

Het CRAB-decreet treedt op 1 juni 2011 in werking. Het CRAB (Centraal Referentie Adressen Bestand) is de eerste Vlaamse authentieke geografische gegevensbron. Steden en gemeenten zijn volgens het decreet ‘initiators' van adressen, ze krijgen 4 jaar de tijd om het CRAB na te kijken en te valideren.

Alhoewel de problematiek een technische invalshoek kent (databanken, GIS) is het hoofdzakelijk een managementkwestie:

  • Hoe ontstaan adressen binnen de gemeente? Wie kent straatnamen en huisnummers toe?
  • Worden adressen centraal beheerd of werken diensten naast elkaar met eigen lijsten?
  • Stromen de adressen extern door naar Provincie, Vlaanderen, Rijksregister, andere?

Aangezien wvi groot belang hecht aan de adressenproblematiek en de voorlichting van de gemeenten hieromtrent, willen we een zo breed mogelijk publiek aanspreken. Als doelgroep van de conferentie richten we ons tot de secretarissen en verantwoordelijken van diensten Bevolking/Burgerzaken, Ruimtelijke Ordening/Bouwvergunningen, GIS/IT.

De rondetafelconferentie is complementair aan de technische sessies Adressenmonitor die GisWest begin mei organiseert.

Programma

Na een introductie over het CRAB-decreet en haar impact door AGIV komt GisWest aan het woord. Daarna volgen de eigenlijke rondetafelgesprekken in kleine groepen. Om af te sluiten met de feedback van de moderatoren.

Praktisch

De rondetafel gaat door op 25 mei 2011 in Streekhuis Esenkasteel, Woumenweg 100 te Diksmuide en begint om 10u. Het einde is voorzien om 12u, daarna wordt u een broodjeslunch aangeboden. Deelname is gratis.

Inschrijven kan vóór 18 mei mits een eenvoudige registratie via de AGIV-website: www.agiv.be